VÝUKA

VLASTIVĚDA  !!!!!!!!!

Po jarních prázdninách a  lyžařském výcviku si budeme nosit do VLASTIVĚDY II. DÍL UČEBNICE (červený)   !!!!!! Byl bych rád , kdyby se to dostalo k co nejvíce uším. Zbylo nás teď ve třídě zhruba pouze 8 žáků, kteří jsou ve 4.C u p. uč. Šudákové, vzhledem k tomu, že jsme v probíraném učivu na stejné úrovni.   Já  tento týden učím výhradně předměty na II. stupni Pokud budete moci , tuto informaci prosím rozšiřte mezi mým žactvem . Děkuji. R. P.

 

MATEMATIKA  (5.12.2015)

Obecně se od začátku roku zlepšila znalost násobilky, žáci reagují lépe a rychleji, což nám pomáhá v učivu  v rychlejšímu postupu a  zpracování úloh, přesto mají v tomto někteří ještě rezervy, někomu vyskočí v hlavě výsledek hned, někomu zapár sekund, někdo loví číslo delší čas. Proto bychom měli brát procvičování násobilky jako trvalý domácí úkol. Operace s čísly do 10 000 nedělá prozatím žákům větších problémů. Spíše jde o věc, kdy i ti nejlepší jsou buď méně soustředěnější nebo až příliš a nevšimnou si toho , že např. v úloze je sčítání pod sebou spolu s odčítáním, jedou jako stroje a nevnímají, že se objeví najednou mínus a dál strojově příklad sčítají. SLOVNÍ  ÚLOHY-kapitola sama pro sebe. Problémy s pochopení textu zadání. Občas slýchám  šuškandu: "Na co to je?" Tím myslí na plus, mínus, krát nebo děleno. Primitivní slovní úlohy, kde je jedna početní operace probereme většinou ústně. Je to spíš ztráta času psaním do sešitu. .Proto preferujeme slovní úlohy s více početními operacemi. LOGICKÉ  MYŠLENÍ je bolestivé, i když matematika je v naší třídě podle ohlasu oblíbený předmět. Nejhorší typ slovní úlohy::Do  nádrže nateče za 8 minut 960 l vody. Kolik vody nateče za 5 minut? Pochopení toho, že musím nejdříve spočítat, kolik natečeče za 1 minutu a teprve potom za 5.  GEOMETRIE: Půlíme s informatikou, takže 1x za 14 dní a potom si hůře zafixují do paměti Bez práce s počítačem se už dnešní děti ale neobejdou, ať už budou chtít být čímkoliv. I když to nejde, 1h G týdně by se hodila.  Klady: G je baví. Zápory: Zapomínají  popisovat přímky, body, kružnice, opět činí problém zadání úloh.Zapomínání pomůcek v geometrii ! Minulou hodinu jsem musel ze své sbírky zapůjčovat asi třetině žáků pravítka ! Proto Vás prosím o kontrolu den před geometrií . Ostatně žáci mohou mít 1 sadu v aktovce nastálo. Na závěr: To, co je zde napsáno, neplatí v žádném případě pro všechny žáky, záměrně uvádím hlavně to, co se musíme snažit zlepšovat, jinak bych se upsal k smrti .

 

KDE NÁS  TLAČÍ  BOTA ?  (30.11.2015)

- ČTENÍ  A ČTENÍ  s  POROZUMĚNÍM

Někdo čte pěkně, plynule, někdy příliš rychle, někdo pomaleji a někdo ještě škobrtá. Ale i pro lepší čtenáře je někdy problém , aby svými slovy zopakoval, co se na těch pár řádcích událo. Určitou výhodu mají ti, které čtení baví a chodí pravidelně do knihovny.

 1 hodina čtení za týden je málo. Trénovat je potřeba každý den, 10 minut čtení doma denně je tak akorát.

Proto tip na doma: Ať Vám děti přečtou krátký článek z novin, časopisů, brožur, knih (nejdříve samy " v duchu", teprve poté nahlas), protože se jinak soustředí jen na přečtení a ne na obsah. Potom třeba zkusí text reprodukovat.

Proč? Zvětšuje se slovní zásoba, děti se umí lépe vyjadřovat, což je nutné pro většinu předmětů ve škole, v matematice lépe rozumějí zadání slovních úloh ! V češtině je napadne přečíst si to, co s určitým ůkolem mají dělat při samostatné práci a neptají se učitele, což opravdu dnes není ve i ve 4. ročníku u všech samozřejmost. Ale ve třídě máme dobré čtenáře, opět - neplatí to pro všechny.

Náměty:

www.tydenik-skolstvi.cz/archiv-cisel/2010/25/naucit-se-cist-s…

www.sfumato.cz/metodika-sfumato.html

blog.aktualne.cz/blogy/pavel-kosak.php?itemid=17981